onsdag 18 januari 2012

Testar mina PanPastel

Fick ett färgset med 10-pack PanPastel i Paledas Facebook-tävling och igår skulle de testas! Efter att till slut (efter många om och men) äntligen kommit in i själva burkarna (de satt rejält hårt!) så ställde jag mig frågan: hur ska jag göra nu då? Så gick in på youtube och sökte och hittade lite varianter, och det här är vad jag gjorde av det:


Min upplevelse är att de påminner om Distress Ink, fast de är torra, som vattenfärgspaletter ungefär. Så jag gjorde en "distress-ruta" med hjälp av notis-lappar längs kanten och använde mig av lila, grön, blå, röd och gul och arbetade ihop det till en regnbågsliknande yta. Det var lätt att mixa färgerna med varandra, dock blev det snabbt väldigt mörkt när jag blandade alla med alla.
Slutförde kortet med en notstämpel från Panduro Hobby och bokstavsstämplar från Studio G.


Här har jag använt färgerna för att göra ett motiv istället! Med hjälp av brun, orange, röd och gul (plus lite grönt på själken) PanPastellade jag fram en blomma. Jag började inifrån varje blad med det bruna för att sedan övergå till det orangea och toppa med det gula. Den röda färgen använde jag för att markera kanterna och ge den lite skugga. När jag var klar med motivet så klippte jag ut det från sitt ark och sprejade med hårspray för att fixera pulvret så att det inte färgade av sig (Tips från youtube!).
Till kortet använde jag washitejp i guld och vit washitejp med guldtext.


Även här gjorde jag en "distress-ruta" och använde mig av färgerna blå, röd, lila, grön och gul samt vit till hjärtat. Här var tanken att jag skulle testa hur det blev att sudda PanPasteln och hur det kunde se ut. Om ni tittar noga så har jag suddat ett "I" i övre vänstra hörnet och ett "U" i nedre högra hörnet, men det blev inte alls bra, så jag valde att täcka över det ändå. På youtube fanns tips på hur man kan använda suddgummi till PanPastel, men jag blev inte så övertygad. För mig så blev det oskarpa kanter och där jag suddade så smetade det ut mer än det tog bort, vilket inte var så positivt. Det kan vara så att jag har fel sorts suddgummi, om man kanske behöver någon speciell sort?

Sammanfattningsvis så tyckte jag det var spännande att arbeta med PanPastel, men de slår inte Distress Ink ;) Jag upplever att det ger lite mer effekt när jag använder distresser på layouter, det blir ett annat djup på något sätt. Dock tyckte jag PanPastel var väldigt bra när det gällde att färglägga motiv! Där kunde jag komma in på lite mindre detaljer som jag inte kan göra med distresserna i nuläget. Här ovan har jag endast gjort kort, men jag funderar på hur jag ska kunna använda dem i en scrapbook-layout. Jag har inte kommit på någon bra idé än, men jag får jobba på det :)

Ha det fint!
Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar